Chocoladefans kunnen hun hart ophalen (al denk je daar na het lezen van dit artikel waarschijnlijk anders over). De verkoop van de zoete goedje staat voor een wereldwijde opleving en ligt binnenkort voor een flink lagere prijs in de winkel.

Dat zegt de directeur van ’s werelds grootste leverancier van chocolade- en cacaoproducten Barry Callebaut tegenover FT (€). Ook het Nederlandse feel good-merk Tony’s Chocolonely laat hier zijn chocolade produceren. Barry Callebaut hoopt dat de goedkopere repen de verkoop op peil houden.

Veel van de klanten van Barry Callebaut zagen de afgelopen jaren de verkoop van chocolade teruglopen. Die wijt dat aan de gezonde voedingtrend én een hogere cacaoprijs. Maar in de afgelopen twaalf maanden is de groothandelsprijs van cacao juist fors gedaald, zoals blijkt uit onderstaande grafiek.

(klik voor uitvergroting)

cacaoprijs

"Ik ben optimistisch", zegt Antoine de Saint-Affrique, CEO van Barry Callebaut over de verkoopvolumes van chocola, tegen de FT. “We gaan terug naar positief gebied.”

“De markt zou terug moeten gaan naar een normaal ritme van groei, ergens rond de 1-2 procent.” Om dat te bewerkstelligen werden er de afgelopen jaren talloze innovaties bedacht: ‘gezonde’ mueslirepen met chocolade, een variant die niet smelt, Kitkat met framboos-chocolade en ga zo maar door.

Doordat cacaobonen nu voor het eerst in jaren goedkoper zijn - mede vanwege goede oogsten in Ghana en Ivoorkust verwacht Barry Callebaut dat chocoladebedrijven meer kortingen en promoties gaan aanbieden om de markt nu echt ‘te ontbranden’.

Tony’s Chocolonely

In tegenstelling tot chocoladereus Barry Callebaut staat Tony’s Chocolonely niet te springen om lagere prijzen. Het Nederlandse merk heeft als doelstelling de chocolademarkt van binnenuit veranderen en het product 100 procent slaafvrij maken.

“Wij maken ons juist grote zorgen om de daling van de wereldcacaoprijs”, zegt Pascal van Ham, verantwoordelijk voor de marketing van Tony's Chocolonely. “Het zijn namelijk de cacaoboeren die hier de dupe van zijn. Bovendien is het voor de lange termijn duurzaamheid van de sector slecht.”

Lage prijzen betekenen lagere inkomsten voor de overheden en de boeren. “Oké, je wilt niet dat de prijs té lang laag blijft”, zegt De Saint-Affrique erover.

Tony’s Chocolonely is stelliger. “Uit onderzoek blijkt dat de basisprijs voor cacao veel te laag is voor de boeren als leefbaar inkomen. De prijs is al te laag en door vraag en aanbod krijgen de boeren nu nóg minder.”

Winkelprijs Tony's blijft hetzelfde

Het Nederlandse bedrijf voelt naar eigen zeggen de druk uit de markt om mee te gaan in de prijsverlaging. “Maar dat zullen we niet doen”, vertelt Van Ham. De prijs die je voor je reep karamel-zeezout (of welke smaak dan ook) betaalt gaat niet omlaag omdat de wereldcacaoprijs daalt.

“Wij betalen op onze beurt de boeren en coöperaties een hogere prijs. Deze Tony's premie wordt bovenop de Fairtrade-premie betaald. Het gat wat ontstaat bij de boeren door verdere daling van de basisprijs gaan we compenseren met extra investeringen in impactvolle projecten, zoals onderwijs, trainingen en pensioenopbouw.”

Of Tony’s Chocolonely daar als bedrijf financieel beter van wordt? Nee, maar het heeft doelstellingen die verder reiken dan het eigen bedrijf.

De chocolademaker houdt daarom vast aan zijn vijf samenwerkingsprincipes om een leefbaar inkomen voor de cacaoboeren mogelijk te maken. Deze bestaan uit traceerbaarheid van de cacao, lange-termijnsamenwerking, een hogere prijs, verhogen van productiviteit en kwaliteit en het versterken van boerencoöperaties.

Van Ham: “Als grote chocolademultinationals ons volgen in het werken vanuit deze principes, kunnen cacaoboeren een leefbaar inkomen verdienen en komt een einde aan de misstanden, zoals kindslavernij, op de cacaoplantages in West-Afrika. Het is belangrijk dat consumenten zich hiervan bewust zijn en zich niet alleen laten verleiden door een lagere prijs.”

Concurrentie

Of Tony’s Chocolonely niet bang is om minder te verkopen als de Mars-en, Milka-repen en huismerktabletten in de uitverkoop liggen? “Onze omzet is de afgelopen jaren telkens met meer dan 50 procent gegroeid. Dit komt mede dankzij ons verhaal, dus ik verwacht van niet.”

Mocht het wél het geval zijn, dan is het volgens de Van Ham een teken dat ze hun missie beter onder de aandacht moeten brengen bij de consument.

Van Ham: “We zullen nooit vanuit de druk van de markt een lagere prijs aan de boer bieden. In the end is dat de grootste oorzaak van alle misstanden in de cacaosector armoede.”

LEES OOK: Zo wordt een reep Tony’s Chocolonely gemaakt

Tonys chocolonely